Shockwave

Shockwave therapie is geschikt voor de behandeling van diverse aanhoudende pijnklachten van verschillende delen van het lichaam.

Fysiotherapeuten Shockwave

Luuk Gelissen

Merle Weeink

Carmen Oosterloo

Marieke te Beest – Temmink

Marieke Wichers Schreur

Wat is Shockwave therapie?

Shockwave therapie (ook wel ‘extracorporale shockwave therapie’ of ‘ESWT’ genoemd) is een behandeltechniek waarbij patiënten worden blootgesteld aan krachtige ‘schokgolven’, die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden zodat ze op de gewenste locatie in het lichaam een mechanisch effect hebben die het herstel doet bevorderen.

Hoe ziet een shockwave behandeling er uit?

Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door de behandelaar gelokaliseerd.
Nadat de diagnose is gesteld en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt het behandelgebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen.
Eerst wordt er gel op het behandelgebied aangebracht. Daarna wordt het shockwave behandelpistool op de huid geplaatst en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraaiende bewegingen. De behandeling duurt zo’n 5-10 minuten per sessie. De behandeling wordt eenmaal of tweemaal per week gegeven.

Na gemiddeld vier tot vijf behandelingen merkt uw patiënt al het resultaat met shockwave therapie. Bewegen gaat makkelijker en de chronische pijn blijft weg. De resultaten van shockwave therapie zijn wetenschappelijk aangetoond.

Als fysiotherapeut kan je met behulp van shockwave therapie een breed scala aan klachten van uw patiënten oplossen.